Witam!
Przesyłam kolejną porcję ćwiczeń logopedycznych.
Szanowni państwo, zawsze na początku ćwiczeń czy wywoływania głosek, czy też utrwalania głosek są ćwiczenia oddechowe i aparatu artykulacyjnego zarówno dla dzieci młodszych jak i starszych.
Ćwiczenia oddechowe dla wszystkich dzieci szkolnych takie jak w ubiegłym tygodniu.
Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego tj. wargi, język, podniebienie, policzki, żuchwa, czyli inaczej gimnastyka buzi i języka.
Ćwiczenia dla dzieci młodszych z klas I-III ,dzieci najlepiej ćwiczą podczas bajki logopedycznej.
JĘZYCZEK WĘDROWNICZEK
Języczek wybrał się na spacer po buzi, by sprawdzić, co się w niej dzieje. Popatrzył w prawo (język dotyka prawego kącika ust). Potem oblizał górną wargę, dolną wargę (język oblizuje wargi). Zaciekawiły go zęby, próbował dotknąć każdego policzyć (czubek języka dotyka po kolei zębów górnych, potem dolnych). Z trudem wychodziło mu to, gdy był gruby, ale gdy ułożył z niego szpic wszystkie zęby zostały policzone. Następnie języczek uniósł się do góry i przesuwał wzdłuż podniebienia od górnych zębów aż do gardła, by sprawdzić, czy jest zdrowe. Gdy wszystko zostało sprawdzone języczek wrócił do przodu ust i pokiwał nam na pożegnanie (język kilkakrotnie przesuwa się od jednego do drugiego kącika warg, buzia uśmiechnięta).
JĘZYK MALARZ
Nasz języczek zamienia się w malarza, który maluje cały swój dom. Dom malarza to nasza buzia. Na początku malarz maluje sufit (dzieci wybierają kolor): unosimy język do góry i przesuwamy kilkakrotnie wzdłuż podniebienia. Gdy sufit jest już pomalowany malarz zaczyna malowanie ścian (dzieci ponownie wybierają kolor): przesuwamy językiem z góry na dół wypychając najpierw jeden policzek (od wewnętrznej strony), a następnie w ten sam sposób drugi policzek. Nasz dom jest coraz ładniejszy, ale musimy jeszcze pomalować podłogę (dzieci konsekwentnie wybierają kolor), więc język – malarz maluje dolną część jamy ustnej, za dolnymi zębami. Na koniec język – malarz maluje cały dom (dzieci wybierają kolor): oblizujemy językiem górną i dolną wargę, przy szeroko otwartej buzi. Cały dom jest pięknie wymalowany, więc mamy powody do radości: buzia szeroko uśmiechnięta.
CHORY KOTEK
Kotek był chory i bardzo źle się czuł. Często kichał (wołamy „a psik”), bolała go głowa (wołamy „ojojoj”). Przyjechał pan doktor (mówimy „brum brum”), zaglądnął do gardła (wołamy „aaa” i wysuwamy język na brodę), było chore. Następnie zbadał kotka, wyciągnął słuchawki (wysuwamy język z buzi, przesuwamy nim po podniebieniu, górnych zębach i górnej wardze). Zapisał lekarstwa na recepcie („piszemy” w powietrzu językiem wysuniętym z buzi). Kotek leżał w łóżeczku, miał dreszcze (wypowiadamy „brrr…”). Gorączka raz wzrastała (język uniesiony na górną wargę), raz opadała (język na brodzie). Kotek zażywał lekarstwa: ssał tabletki (przednia część języka przy podniebieniu, naśladujemy ssanie), pił słodki syrop, więc się oblizywał (język wędruje dookoła warg przy otwartej buzi). Po kilku dniach kotek poczuł się lepiej, był wesoły i zadowolony (uśmiechamy się szeroko, nie pokazując zębów).
Proszę Państwa codzienna porcja ćwiczeń logopedycznych ma być dla dziecka zabawą, a nie ciężką pracą. Dlatego też czasami możecie tylko poprzestać na ćw. oddechowych i aparatu artykulacyjnego, a czasami iść dalej i ćwiczyć głoski z którymi dziecko ma problem(propozycje ćwiczeń do poszczególnych głosek zamieszczę poniżej).
Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego dla dzieci szkolnych
Ćwiczenia języka:
– wysuwanie języka do przodu,
-język szeroki i wąski,
-cofanie języka w głąb jamy ustnej,
-liczenie dolnych zębów czubkiem języka po wewnętrznej stronie,
-oblizywanie językiem wewnętrznej powierzchni dolnych zębów,
-zlizywanie czubkiem języka dżemu lub masła czekoladowego z dolnych dziąseł,
–dotykanie czubkiem języka wewnętrznej powierzchni dolnych siekaczy z równoczesnym wybrzmiewaniem głoski „ e”,
– „wymiatanie śmieci”- energiczne wyrzucanie czubka języka zza dolnych zębów.
Ćwiczenia warg:
-rozchylanie warg jak w uśmiechu- wargi płaskie, przylegają do zębów ( zęby widoczne),
-rozciąganie warg do uśmiechu i wymawianie głoski „i”,
-naprzemienny uśmiech z pokazywaniem zębów , a następnie zasłanianiem ich wargami,
-układanie ust do uśmiechu i powrót do pozycji neutralnej,
-gimnastyka warg i języka (wysuwanie języka do przodu, uśmiechanie się),
Ćwiczenia podniebienia miękkiego:
-wdychanie i wydychanie powietrza przez nos,
-wypowiadanie sylaby apa z przedłużeniem momentu zwarcia warg,
-ziewanie,
Ćwiczenia żuchwy(czyli ta część twarzy, która jest ruchoma) :
-opuszczanie i unoszenie żuchwy ku górze,
-ruchy do przodu, do tyłu, na boki
Wywoływanie i utrwalanie poszczególnych głosek:
Dla dzieci młodszych
Głoska [s]
wywoływanie głoski s:
Wzorcowa wymowa gł.s: czubek języka znajduje się w pobliżu dolnych siekaczy. Pomiędzy przednią częścią języka uniesioną do górnych siekaczy a częścią dziąseł tuż za siekaczami tworzy się szczelina. Powietrze spływa w kierunku warg przez rowek językowy, który tworzy się dzięki uniesieniu boków języka do wewnątrz powierzchni górnych zębów i dziąseł. Siekacze górne powinny lekko zachodzić na dolne.
Oprócz pokazania prawidłowej wymowy głoski można u dzieci zastosować;
-w czasie wymawiania głoski [f]odciągamy dolną wargę i polecamy dziecku, by stopniowo zbliżało zęby i uśmiechało się
-przedłużamy wymowę głoski [c]
Karta pracy 1 i 2– dziecko otrzymuje rysunek węża, naśladuje jego syczenie. Ważne jest by nie odrywać palca od rysunku i nie przerywać syczenia. Ćwiczymy w ten sposób nie tylko poprawną wymowę [s], ale też wydłużenie wydechu.
Głoska [sz] dla (dzieci młodszych)
Wzorcowa wymowa głoski [sz]:zęby zbliżone, wargi zaokrąglone, czubek języka uniesiony do wałka dziąsłowego, ale na niego nie naciska. Powietrze przechodzi przez szczelinę utworzoną pomiędzy czubkiem języka a podniebieniem.
Jeśli mimo to nie uda się wymówić [sz], można zastosować;
-polecamy uniesienie czubka języka za pomocą kciuka ułożonego paznokciem na dolnych zębach, a następnie wypuszczanie strumienia powietrza przez górne zęby,
-przytrzymujemy czubek języka np. szpatułką przy wałku dziąsłowym i polecamy dziecku wypuszczać powietrze na zęby
-jeżeli dziecko potrafi wymówić prawidłowo [s], próbujemy uzyskać [sz] przez stopniowe unoszenie języka w czasie wydłużonego wymawiania [s]
Karta pracy 3– zabawa „memory” czyli wyszukiwanie par spośród odwróconych kartonów.
Karta pracy 4– zabawa -ćwiczenie polegające na łączeniu w pary rymujących się wyrazów.
Głoska [r] dla ( dzieci młodszych)
Przy nauce głoski [r] bardzo ważne jest pokazanie dziecku, w jaki sposób prawidłowo wymawia się tę głoskę. Język musi dotykać podniebienia i delikatnie zawibrować np. udajemy silnik samochodu [brum, brum], albo wówczas, gdy mówimy [brrr], gdy jest nam zimno.
Nie zmuszamy dziecka,jeśli nie udaje mu się wymówić głoski. Ważne by nie zniechęcić dziecka do dalszej pracy. Jeśli dziecko ma problemy z dotknięciem podniebienia językiem, warto wysmarować podniebienie czymś słodkim i namawiać dziecko do zlizywania smakołyku czubkiem języka.
Karta pracy 5 do bajki logopedycznej „Chory kotek”
Głoska [k,g]
Przy nauce głoski [k,g] po prostu stańmy z dzieckiem przed lustrem i zainicjujmy zabawę w miny. Bardzo szybko można przejść do wymawiania głosek. Głoski [k,g] wymawiamy cofając język w związku z tym powtarzanie i ćwiczenia tych głosek można wykonywać leżąc wtedy w naturalny sposób język odchyla się do tyłu.
Karty pracy 6 i 7
Utrwalanie głosek dla dzieci szkolnych(nauczanie wczesnoszkolne)
Tak jak już pisałam wcześniej każde wywoływanie i utrwalanie głosek zaczynamy ćwiczeniami oddechowymi i ćwiczeniami aparatu artykulacyjnego czyli po prostu gimnastyka buzi i języka.
Głoska [sz]
Czytamy wiersz „Wielki szum”. Dzieci powtarzają wersy zawierające dźwięki naśladujące poszczególne odgłosy.
„Wielki szum”
Jaką głoskę słyszysz, gdy
Szuram ja i szurasz Ty?
SZUR, SZUR, SZUR- dzieci powtarzają
To szuranie sięga chmur
Jaka głoska się wyłania
Z nogą liści odgarniania
SZU, SZU, SZU – dz.powtarzają
Skąd tych liści tyle tu?
Kiedy wiatr w gałęzie wpadnie
Słychać głoskę tę wyraźnie
Teraz już odpowiedz Ty
Gdy wiatr wieje słychać – dzieci SZSZSZSZSZSZSZ
Karta pracy 8 i 9
Głoska [s]
Dziecko powtarza – ASA,OSO,ESE,YSY,USU, ASA, ASO, ASU, ASY, ASE, OSA, OSO, OSU, OSE, OSY, ESA, ESE, ESY, ESU, YSA, YSY, YSE, YSO, YSU
Karty pracy 10
Głoska [r]
Zagadki
Może być szara, może być zielona
Jest płazem który nie ma ogona
Podobna do żaby, choć nie ta sama
straszy wygląda od samego rana (ROPUCHA)
przypomnij jak robi ropucha- RE,RE, KUM, KUM
To kwiat z kolcami
Może cię zranić
Kobiety je kochają
Czerwone płatki wąchają (RÓŻA)
kiedy ukłujemy się kolcami i nas boli mówimy-WRRRRRRRR
Z jajka się mały wykluje
Biega szybko i trawę smakuje
Na Wielkanoc w parze z zającem
Koloru takiego jak słońce (KURCZAK)
dzieci powtarzają- KUR,KUR,KUR
Karta pracy 11
Utrwalanie głosek- dzieci starsze
Głoska [sz]
Karta pracy 12
Głoska [r]
Karta pracy 13
Szanowni Państwo utrwalanie głosek polega m.in. na poprawianiu wymowy waszych pociech. BĄDZCIE CZUJNI!
Jeżeli będziecie Państwo mieli jakiekolwiek pytania i wątpliwości proszę piszcie do mnie a w razie potrzeby umówimy się na rozmowę telefoniczną.
Pozdrawiam Małgorzata Chorążyczewska
Karta pracy 1Karta pracy 2Karta pracy 3Karta pracy 4Karta pracy 5Karta pracy 6Karta pracy 7Karta pracy 8Karta pracy 9Karta pracy10Karta pracy 11Karta pracy 12Karta pracy 13